Rit 15 - Sarria - Compostela

16 juni 2013 - Santiago de Compostella, Spanje

Afgelegde km: 134.12

Hoogtemeters: 2784

Het doek is gevallen, de strijd gestreden. De laatste wielomwenteling van onze pelgrimstocht gerold. Vermoeid maar voldaan hebben we de eindstreep overschreden.

Bij het verlaten van Sarria kregen we onze eerste klim voor de wielen. We genoten nog van het landschap en van Portomarin. Tot aan onze eerste stop, in Palas de Rei, volgden we de N 547.

Nadien verloopt de tocht door de bossen langs kleinere wegen. De vorige Compostelagangers hadden ons verwittigd voor een zware rit. De vele beklimmingen en afdalingen in de bosrijke omgeving waren voor ons allen, ook de trajecttrekker, een verrassing. De vermoeiheid sloeg bij het zien van weer een nieuwe beklimming, telkens harder en harder toe. De rit werd een kalvarietocht en het gezegde: “De laatste loodjes wegen het zwaarst” werd nogmaals bevestigd.

Op een vijftal km van Compostela werd het ons teveel en de plaatselijke waard diende alle glazen die hij bezat aan te spreken om ons van geestrijke drank te voorzien;

Nu, een dag later, hebben we vernomen dat de zaak gesloten is wegens het gebrek aan drank en dat hij besloten heeft om zijn zaak te verkopen en te genieten van een rustig pensioen.

De laatste kilometers werden afgelegd met de snelheid van een bejaarde slak. Paul, de Polle, overschreed als eerste de eindmeet aan het hotel Universal in het centrum van Compostela.

De vijf maanden intensieve voorbereiding aan deze tocht hebben geleid tot een unieke ervaring die gegrift blijft staan in de harde schijf van mijn geheugen.

VAN HARTE PROFICIAT AAN HET GANSE ELFTAL PELGRIMS.

Bedankt voor de ervaring.

Er werd een kaarsje in de kathedraal aangestoken voor Edgard, onze twaalfde man die steeds in onze gedachten is meegereisd.

Gegroet,

Camino, Dore

1. Roger R:
    16 juni 2013
    Record aantal hoogtemeters gereserveerd voor de laatste snok ! Hoed af voor iedereen. Schoonbroer Andre S, ik heb een speciale fles klaargezet, die gaan kraken een dezer. Behouden reis terug iedereen (bergop nu op de kaart). R
  2. Jos & Wiske:
    16 juni 2013
    DORE, beste " onbekende fietsers " heel veel respect voor wat jullie gedaan hebben, en inderdaad dit gaan jullie nooit meer vergeten,
    als is het maar dat jullie al die dagen met den Dore zaten opgescheept...
    nee, effkens serieus, Dore echt proficiat, we gaan ze missen jullie dagelijkse verslagen... prachtig gedaan.... en nu blijven trainen en op naar Rome ?
    veel groetjes vanuit Woile, supporters van het eerste uur.
    Jos & Wiske
  3. Ronny Cristens:
    16 juni 2013
    Hallo pa, goed gereden !! Ik zal toch eens moeten beginnen te trainen om u te laten sterven in mijn wiel, maar ik ga precies nog een paar jaar wachten, ge gaat toch niet zo scherp blijven staan :) ! Groetjes van Ronny, Sheila, Alessia en Yaro.
  4. Greta en Walter:
    16 juni 2013
    Wij kunnen alleen maar bevestigen wat reeds vele malen geschreven is. HOED AF!!!, voor deze prestatie.
    Dikke, dikke proficiat aan de hele groep.
    Broer André, ik kom met mijne fiets nog eens tot bij u, om u persoonlijk te komen feliciteren.
    Ook met een fles zoals Roger!!!
    Groetjes
  5. Mieke goedhuys:
    16 juni 2013
    Nonkel Dore en heel de ploeg ne héle dikke proficiat!
    Groetjes
    Raf,Mieke,Fien en Tuur
  6. Leonaer André:
    16 juni 2013
    Hallo mannen ; Toch een dikke grote pluim aan al die bejaarde slak-
    ken , voor je terugkomt ,doe de groeten aan nonkel Santiago en
    tante Compostella . Kom goed thuis met de beste groetjes van den
    Dré.
  7. Lut en Miel:
    16 juni 2013
    Beste Dore en co, we hebben genoten van je dagelijkse pittige verslaggeving ,we hebben er elke dag van genoten. Nu enkele dagen genieten en de toffe herinneringen die blijven. Geen onmiddellijke plannen voor Rome, maar eerst wat extra zorgen besteden aan Agnes.....:-) ciao vanuit het zonnige Italie.
  8. Christiane & Willy:
    17 juni 2013
    Veel bewondering voor zoveel doorzettingsvermogen en een hechte teamgeest . Een heel dikke proficiat aan allen .
    Dank ook aan Dore om ons te blijven berichten en behouden thuiskomst aan iedereen .
    Groetjes van Christiane & Willy
  9. Victor vranckx:
    17 juni 2013
    Jullie doel is bereikt, proficiat voor zoveel doorzettingsvermogen aan iedereen ook wat betreft het dagelijkse verslag en op naar het volgende doel....
    Victor en Marie-Louise
  10. Wim:
    Nen dikke proficiat ...
  11. Laurette&Pierre:
    18 juni 2013
    Hartelijke felicitaties voor de hele groep , vooral aan onze "kosse" Dore !!!
    BRAVO!!