Rit 11 - Logrono - Burgos

11 juni 2013 - Burgos, Spanje

Afgelegde km: 141.40

Hoogtemeters: 2596

De feesten in Logrono mochten we niet missen, Santa Bernabé wou ons abosluut ontvangen. Door het volksfeest met braderie werden we genoodzaakt om daar ook aan deel te nemen, alhoewel we allen zin hadden om tijdig te gaan rusten.

De opoffering werd door de plaatselijke bevolking gewaardeerd. Bovendien moesten we tot 21.15 uur wachten op ons avondmaal in Restorante "Las Cubanas".

Op een terras konden we genieten van bier en wijn. Alhoewel bij onze eerste consumptie, vaststelden dat onze glazen over de tafel wandelden, en nog niet gedronken. Ons arendsoog had het probleem snel gedetecteerd, de tafel had een hellingsgraad van 18°. Zoveel fietsdagen langs glooiende wegen helpt hierbij.

Op de braderie werd geproefd van baskische streekproducten. Saucissen werden gekocht, zogezegd omdat we bijna door de voorraad zijn. De krachtige geitenkaas, een suggestie van deze redacteur werd echter met een veto bedacht. SCHANDALIG!!!

Het eten was lekker en gevarieerd, al bleek het varkensvlees van geveleugd gedierte te zijn.

Vanochtend om 8.30 uur vertrokken, en na een paar km langs rustige wegen stelden we vast dat een asfaltweg plots kan veranderen in verharde weg. De ballast van de weg lag er dus al, de rest zal ooit wel eens volgen.

Het heuvelachtig parcours liep in het eerste gedeelte langs een NA weg, een nationale weg tot in Santo Domingo de la Calzada, waar de eerste stop voor verfrissing zorgde.

Nadien kwam het klimwerk, met in het eerste gedeelte "een loper" voor de kenners en nadien het zwaardere werk tot in Pradoluengo, waar de koeien de vlucht namen na het zien van onze komst.

Na onze tweede stop en een stevig maal vertrok het zachtlopend parcours, meestal bergafwaarts langs het stuwmeer Embalse de Uzquiza.

Om de hellingen niet af te leren en om het zwaar verkeer te vermijden werd  nog een kleine heuvel ingelast.

De problemen met het internet werden in het hotel na veel geduld, deskundig opgelost door de Polle, waardoor dit verslag met enige vertraging gepubliceerd wordt.

Burgos, een gezellige stad met een monumentale kathedraal.