Rit 14 - Ponferrada - Sarria

14 juni 2013

Afgelegde km: 94.62

Aantal hoogtemeters: 1395

We logeerden In de buitenwijk van Ponferrada, in een als nieuw, hotel. Wel bijna geen bars in de buurt.

Na een verkwikkende nachtrust was de zware en lange rit van gisteren snel vergeten. Na het ontbijt maken we ons klaar maar een ontploffing in het hotel doet ons even bibberen en beven. Gelukkig bleef de schade beperkt en was het enkel de band van Daniel's fiets. We bellen 007 en het interventieteam staat al paraat.

Het startuur van de rit werd door het minder aantal km een half uur uitgesteld.

Het humeur is optimaal en naast een kanaal worden we gegidst tot aan de eerste helling.

Bij de eerste klimmende km moet het interventieteam een tweede maal uitukken voor een zadelbreuk bij André, den boad. Ideale gelegenheid voor een eerste plaspauze. Zoals het hoort onderweg, weg van alle camera's en publiek In de boskes.

Nieuwe start voor, een loper, zoals het lichtlopend eerste gedeelte van de klim genoemd wordt.

In Las Herrerias de Valcarce verlaten we de National (ook al is deze door de autosnelweg verderop, minder druk) en kiezen voor een kleiner pad. De parcoursbouwer heeft weer een fantasietje ingelast en een beklimming van een 10 tal km met stijgingspercentages van 15 %, zijn ons deel. We beschouwen dit dan ook als het kruis dat we moeten dragen om in Compostela te geraken, maar de ontwerper van dit alles zal er nog van lusten.

Groot is de voldoening als we ons, met zijn allen en met onze chauffeur kunnen installeren voor onze stop en middagmaal. Het wijdse zicht op deze hoogvlakte maakt indruk en kiekjes worden geschoten. Het technisch team moet opnieuw interveniëren voor een zadelbreuk van Paul, nadat hij wat kort door de bocht was gegaan (in berop) en kennis had gemaakt met het plaatselijk wegdek.

Na deze pauze volgen we de heuvelrug nog over een tiental km en nemen we nogmaals de tijd voor wat shots.

Het mooie weer noopt ons tot een extra stop om onze uitdrogingsverschijnselen weg te werken.

Om 16 uur belanden we in ons hotel en genieten we van een verkwikkende douche.

1. Lomme:
    15 juni 2013
    Het valt me op dat de materiaalpech stijgt met de minuut, terwijl de conditie van alle renners nog is zoals op de eerste dag; ofwel rijde gijle met vélos van den aldi, ofwel zijn de de rodespurters toch echte coureurs!
  2. Emma:
    15 juni 2013
    Hallo Mannen en zeker mijn ventje in het bijzonder . Het einde is in zicht. Vanavond komen jullie hopelijk zonder te veel pech aan in Compostella, en morgen een oververdiende rustdag. Ik denk dat er vele gaan blij zijn dat het erop zit, zowel de sportievelingen als de thuisblijvers, het is toch wel lang!!! Jomme geniet van de rustdag morgen en dan tot maandag zeker he. Doe hen daar allen vele groeten van Emma, daaaag!
  3. Angele en Lenka:
    15 juni 2013
    Proftciat Medard jullie hebben dat goed gedaan,

Andre, bedankt om ons mannen zo goed te verzorgen,

Tot later
    Angele
  4. Jacques:
    15 juni 2013
    Proficiat mannen, opdracht volbracht!!! Tof om te volgen maar nog toffer om mee te rijden waarschijnlijk. Pas op als ze met het wierookvat beginnen te zwieren in de kathedraal hé, best nadien pas gaan vieren!
    Sportieve groeten uit Loonbeek en van WC 't Vliegend Wiel in Ottenburg.
  5. Dyna:
    Super gedaan iedereen.
    Tot binnenkort. Wout is de dagen al aan het aftellen.

Dyna
  6. Schauwers Edgard:
    15 juni 2013
    Héééél erg proficiat !!! Jullie hebben dat goed gedaan , na inspanning , komt nu de ontspanning , zeer zeker verdient , heb spijt dat ik er niet bij ben .Groetjes van Edgard
  7. Leonaer André:
    Hallo mannekes ; ,wa?..... MANNEN gotverdekke!! ,brand voor te
    beginnen een grote kaars( ne San Marco 8°) ,'t is wel geen mirakel
    maar wel een grootse prestatie , hoed af!! kan er van meespreken.
    Proficiat aan de ganse meute !!!!!!
  8. Guiot,Alex:
    16 juni 2013
    Dikke proficiat mannen voor deze pracht prestatie, zeker dikke proficiat aan mijn buurman Erik, ge ziet er zijn nog straffe mannen op den Tomme (Langeheide).
  9. André en Rita:
    Geweldige prestatie! Proficiat!

Brand een grote dikke kaars en doe er een goeie wens bij!
    En... verzorg het achterwerk met wijwater! Het heeft het verdiend!
  10. Katrien & Gregg:
    16 juni 2013
    dag grote peter, proficiat dat je in compostella bent geraakt!!! groetjes, lotte en myn meter
  11. Maria Rosier:
    Beste allemaal,
    jullie hebben dat samen fantastisch goed gedaan.
    Gefeliciteerd!!!
    Schatje,
    Je prestatie vervult me met trots.