rit 12 - Burgos - Sahagun

Afgelegde km: 155.38

Hoogtemeters: 1296

Een stevig ontbijt met hespenspek en eieren is een goede basis voor een trip waar het accent van de rit ligt in de eerste 60 km. Om 8.40 uur vertrokken en na wat herberekenen van de gps geraken we de stad uit. De oriëntatie ligt voor ons met een enorm windmolenpark op de heuvelrug buiten Burgos. De temperatuur stijgt langzamerhand naar 28 graden. Een viertal pittige klimmetjes, wat schietgebedjes en het gezang van een paar nachtegalen in de groep brengen ons naar de eerste bevoorrading. Het technisch assistentie team bestudeert het falen van "de transfo", zonder resultaat. Ik dacht nochtans dat we super techniekers aan boord hadden!

Deze ontgoocheling zullen we ook wel verwerken en het technisch interventieteam zal op vervolmakingscursus gestuurd worden.

Na de eerste bevoorrading bijten we ons vast in het wiel van André, den boad, die ons naar de tweede bevoorrading gidst. Het parcours verloopt langs wijdse velden en minuscule dorpjes. De cipressen langs de weg zorgen voor een afwisselende geur en wat schaduw die we best kunnen gebruiken op deze lange rechte banen zonder bescherming en met de zuidenwind.

Langzaam ondervinden we dat de kilometers beginnen door te wegen. Niet te verwonderen na een tocht van meer dan 1500 km.

De tweede bevoorrading nemen we in de schaduw van een verlaten dorp waar Zorro met zijn paard ongetwijfeld zorgt voor de avondanimatie.

Het laatste stuk van de etappe loopt verder langs wijdse velden en we landen in ons hotel op een 10 tal km van Sahagun waar we door de waard vriendelijk ontvangen worden.

1. Greta en Walter:
    12 juni 2013
    NOG 3 TE GAAN!!!!! Nog even volhouden en blijven pedaleren :-)
    Dat komt"dik, dik" in de sjacoch.
    Mooie herinneringen en mooie bezienswaardigheden zal in jullie geheugen gegrift zijn.
    Wij zijn jullie heel dankbaar voor de foto's en de verhalen.
    We reizen een stukje mee.
  2. Annelies:
    12 juni 2013
    Dag pa en andere spurters,
    Wat hebben jullie dat al fantastisch goed gedaan!
    Een hele prestatie!
    Het kort nu echt wel af. Probeer de moed erin te houden, ondanks de kwaaltjes. Ik duim alvast voor jullie laatste ritten!
  3. Marcel:
    12 juni 2013
    dag François, alle dagen jullie reisverhaal gevolgd, het zit er bijna op, veel respect voor jullie prestatie! Nog effe volhouden en François tot volgende week,.
    Vele groetjes van Marcel en Lucienne
  4. Wim muyldermans:
    Hallo ploegmaats van de Rode Spurters,

ben fier op jullie dat jullie het zullen halen en moge de voldoening bij jullie allen zeer groot zijn bij het naderen van de eindbestemming in Compostella!

Geniet ervan en breng nog heel wat verhalen mee naar de Plataan.

Speciaal aan den Dore, dikke chapeau om na al die kilometers elke dag nog trouw die klinkers en medeklinkers op de blog te zetten, van discipline en plichtsbesef gesproken!

Groetjes en tot binnenkort,

Wim
  5. Leonaer André:
    12 juni 2013
    Hoi de mannen, schitterend nie te geloven ! zo heerlijk rustig achter mijne computer de verslagen lezen ,de reactie 's ,met een
    rood wijntje naast me ,man ,man ,man, 't leven kan toch schoon
    zijn moar mee de velo ,das nog wa anders , toch prachtig mannen!!!
    Alle weertoestanden ,enz in acht genomen , SUPER!!
  6. Ronny Cristens:
    12 juni 2013
    Hallo pa, alles nog ok ? Geen last van de benen of andere kwaaltjes? Yaro heeft gisteren zijn nieuwe fiets gekregen voor zijn verjaardag (is wel pas zaterdag maar hij kon niet wachten natuurlijk) en hij heeft al zoveel toertjes door den hof gemaakt dat hij volgens mij ondertussen ook bijna in Compostella zit.
    Fietst nog goed en geniet ervan ! Groetjes van Ronny, Sheila, Alessia en Yaro !!!!!!!!
  7. Victor vranckx:
    13 juni 2013
    Francois en fietsmakkers, een dikke proficiat aan iedereen daar en met nog een paar ritten te doen en jullie zijn ter bestemming
    het is fijn alles zo te kunnen volgen en wie het reisverhaal opstelt
    heel mooi gedaan en hou vol....
    Groetjes van Victor en marie-Louise
  8. Chris dausy:
    13 juni 2013
    Amaai Isidoreke, jij wordt een echte romanschrijver!!! Volgend toneel verwachten we van jou een 'vertelselke'. Maar ook proficiat voor jullie prestatie. Nooit gedacht dat 'ouwe' mannen tot zulke prestaties in staat zouden zijn. Nog enkele tochtjes en de uitdaging zit er op, dan kunnen de vermoeide beentjes terug tot rust komen. Geniet er nog van en we will come and see you next week. Groetjes, Chris
  9. Emma:
    13 juni 2013
    Dag Jomme, het zit er bijna op, je komt stilaan bij de bestemming! Gaat het nog? Je begint het nu wel te voelen zeker, nog effe doorbijten. Geniet van de omgeving van de mooie bloemen... en van uw fietsen natuurlijk. Ge leest het he ge hebt al een opvolger, hij is al stiekem aan het oefenen om u te kunnen kloppen .Ge ziet we denken ook aan u als ge niet thuis bent! Doe aan allen de groeten en bedank Dore voor de mooie reportage. Dag he pit tot een volgende...Emma
  10. Verhoeven Jacques:
    13 juni 2013
    Dad François en team, hebben genoten van jullie reisroute,
    ge moet het maar doen, heel toffe prestatie en heel fijn
    dagelijks reisverhaal, nog enkele zware km en jullie komen recht in de hemel!!!!!!!!!! Groetjes en tot volgende week, Jacques en Huguette
  11. Goedhuys:
    Goedhuys:
    Hallo Dore en team wat een prestatie dikke proficaat aan allemaal . we volgen het dagelijks prachtige foto's en uitgebreid verslag Nog veel plezier (of afzien ) tot aan de eind streep .
    Groetjes en tot binnen kort Roger & Suzanne
  12. Dyna:
    13 juni 2013
    dag bompa hip hip hoera wout
    en ook een gelukkige verjaardag van Tuur , joeri en dyna

en speciaal voor haar peter bompa
    jyh,ygvgun van noor