Rit 9 - Dax - Pamplona

9 juni 2013

Afgelegde km: 169.84 km

Hoogtemeters: 2108

Na een verkwikkende nachtrust vertrekken we om 8.30 uur uit het hotel. De voorwacht, hetzij 3 fietsers vertrokken een half uurtje vroeger. De zon scheen niet, maar het regende ook niet. Oef!

Na ongeveer 35 km werd het ritme verbroken door een wegversperring met de vermelding "inondation", wat zoveel betekent als "tot aan uw knieën in het water". Na rijp overleg besloten we om wat extra kms af te aspellen, een lusje meer.

In Orègue vonden de vrienden mekaar terug en de regen die ondertussen al gevallen was hield op zodra we een schietgebed hadden gepreveld in de plaatselijke kerk.

Over zwaar geaccidenteerd parcours vervolgden we onze weg om in Osses ontvangen te worden op de boerderij. Een vriendelijk echtpaar liet ons gebruik maken van de schuur om ons middagmaal, om 14.15 uur te verorberen.

Het was opvallend dat sommige van onze bedevaarders erg geleken op de beren die daar in de stal stonden. Jokke probeerde vriendschap te sluiten met zijn verwanten, maar blijkbaar verliep dit niet zo vlot.

Ondertussen had André, onze chauffeur, wel een extra portie vlees meegekregen. Een halve kilo vliegen!

De etappe verliep verder over in eerste instantie, licht stijgende wegen, maar nadien kregen we Smeysberg, maal drie, voorgeschoteld. Toch bereikten we met zijn allen de spaanse grens. We zitten nu in Spanje! Een frisdrank op de grens is mooi meegenomen en verder stijgt het nog even.

Nadien is het dalen toto Pamplona en hier stuurt de gps en afgesloten straten ons in de war zodat we nog wat extra kms in de benen hebben. Vermoeid maar met een prachtprestatie van iedereen komen we in ons hotel rond 19.30 uur.

Tijd om een verkwikkende douche of een zalig bad te nemen, ons avondeten te verorberen om 8.45 uur, iets te drinken en nu na dit verslag te rusten om 23.30 uur.

Tot later.