Rit 8 - Mérignac - Dax

Afstand: 157.51 km

Hoogtemeters: 305 m

Een rustige, vlakke rit kondigt zich aan, na een stevig ontbijt. Het is bewolkt maar de geest zit in de fles zodat alleen ons goed humeur belangrijk is. Alle vlaamse schlagers passeren de revue en enkele pelgrims krijgen een opdracht mee.Medard dient een accuraat cijfer te geven van het aantal bomen dat we onderweg voorbijrijden. Jomme, zoals we Guillaume ondertussen noemen dient het aantal beren te tellen. Soike, het pseudoniem van François dient het aantal dinosaurussen te tellen. André Guns, den boad, telt het aantal everzwijnen. Jokke, Jos dus, brengt verslag uit van het aantal konijnen. De reeën worden door André Schoonheydt geteld. Daniel staat in voor het aantal vossen - die uit de groep wordt uitgesloten bij de telling. Polle, telt alleen het aantal padden dat hij heeft ontweken. Dore coördineert het geheel.

Na vijf kilometer dient het technisch assistentieteam uit te rukken voor een lekke band van Polle.

Door het vlakke parcours, met lange rechte banen bereiken we een behoorlijk tempo. Op onze brilglazen vallen de eerste druppels. Niets om ons zorgen over te maken, tellen maar!

Op onze eerste stop, na 52 km, wordt een eerste tussenstand gemaakt en laten we de bananen smaken.

Vooraleer we km 55 bereiken, worden de regendruppels waterstralen. Dit zal maar even duren, tellen maar.

In Solférino, onze tweede halte blijkt de geest uit de fles te zijn, de waterstralen zijn veranderd in gutsende regen en doorweekt en verkleunt bereiken we de camionette We gebruiken de stop om nieuwe kledij aan te trekken. Tevergeefs, zo blijkt. We starten opnieuw in de gutsende regen. Saint-Medard is ons niet gunstig gezind. Schandalig na al de lof die we hem toebrachten eerder deze week.

De beren, vossen en alle andere dieren hebben het hazenpad gekozen en zitten rustig te kaarten in hun respectievelijke woning.

Het tempo wordt strak gehouden om zo vlug mogelijk onder een verkwikkende douche te staan.

In Dax logeren we tegenover een wasserette waar we onze muntstukken boven halen om 12 kg was te draaien en te drogen.

PS. - 12793 bomen werden geteld; de beren hebben hun boterhammen voor de volgende dagen gesmeerd; de konijnen zijn niet uit hun pijp gekomen; één dinosaurus was na een avondje stappen niet tijdig thuis; de reeën zaten ons vanachter het venster aan te staren en dachten er het hunne van; de vossen hadden beslist om één avondmaal met kip over te slaan en de everzwijnen lagen ondertussen te wroeten in hun bed. De Polle heeft 325 padden ontweken. Kikkerbillen stonden er niet op het menu.

Nu zal het recuperen zijn  tot morgenochtend en duimen op beter weer.

De verzopen pelgrims.

1. Roger R:
    8 juni 2013
    Dax. Staat daar geen arena voor stierengevecten ? Spanje in zicht dus. Volgens de weergoden zeker slecht weer morgen. Tot de middag. Ietske later vertrekken misschien En ne goeie grog drinken in afwachting... Over de helft. Niet vergeten af te draaien naar rechts dra, of jullie zitten in Madrid ! Succes nog voor de dagen die komen. R
  2. Leonaer André:
    Roger R; Daar heb je een punt ,want het "stierenvechten" werd hier
    uitgevonden onder het bewind van keizer augustus ,met het nog
    in trek zijnde cadilac ras. Het scenario van 2000 herhaalt zich ,gut-
    sende regen tot aan de Peryneen , een domper op de prachtige
    landschappen ,maar laat je niet ontmoedigen , ga door mannen.
  3. Maria Rosier:
    Dag allemaal,
    Op zondag maak ik tijd om te bezinnen.
    Vandaag zal ik dan ook heel speciaal aan jullie denken.
    Gelukkige feestdag aan alle vaders onderweg!
  4. Leonaer André:
    Oei Medard!! ,blijkbaar ben je het kind van de rekening , nie aan-
    trekken maat , doe eens een Gilberke ...!
  5. Ruth, Jethro en Lina:
    Hey papa,
    Van hieruit, eerst en vooral een prettige vaderdag gewenst.
    Een hele dikke knuffel van ons en zeker en vast van onze kleine meid...
    Het is enorm leuk om je te kunnen volgen iedere dag; elke avond zijn we superbenieuwd naar de leuke verhalen (wat jullie allemaal beleefd hebben) en de prachtige foto’s...Moet wel toegeven dat het bij mij kriebelt om ook op vakantie te vertrekken...Maar al bij al mogen we hier zeker en vast niet klagen, het is hier tot nog toe supermooi weer...
    Tot binnenkort en nog leuke fietsritten gewenst,
    Ruth, Jethro en ons Lina
  6. Donald Van Impe:
    9 juni 2013
    met een beetje vertraging volgen we nu ook jullie tocht naar Compostela. Zo te zien houden jullie er nog altijd goed de moed in, nog veel plezier gewenst met het fietsen en de rest, en drink er maar een goeie op nu het toch vaderdag is,
    groetjes van Donald en Carine
  7. Nils:
    9 juni 2013
    Allez mannen, jullie doen dat super goed daar, chapeau!! En die regen went uiteindelijk wel. Wil toch wel even waarschuven dat als jullie door Biaritz en omstreken komen jullie al die verhalen over die "andere" wielertoerist groep uit Huldenberg en omstreken absoluut niet moeten geloven;o)
  8. De bewoners van Langaa 1:
    Dag papa,

Hopelijk zijn jullie niet van de regen in de drup geraakt! En hopelijk maakt Spanje haar zonnige naam waar en is al dat watergeweld verleden tijd. Haal alvast jullie beste Spaans naar boven voor de après-fiets: dos cervesas por favor!
  9. Angele en Lenka:
    9 juni 2013
    Een gelukkige vaderdag papa Medard en nonkel Andre.
    Nog een week te gaan,jullie doen da goe,
    groetjes aan iedereen
    Angele, Dieter en Lenka
  10. Annelies:
    9 juni 2013
    Dag pa, ook voor jou een fijne vaderdag!
    Als het droog gebleven is, heb je er zeker van kunnen genieten.
    Verzorg je maar goed!
    Voor alle spurters:nog veel goeie moed en vooral veel plezier!
  11. Greta en Walter:
    9 juni 2013
    Aan de fietsende papa's een fijne vaderdag gewenst.
    Over de helft,heel dikke proficiat.
    We zijn trots,trots,trots!!!!!
  12. Victor vranckx:
    Hallo beste fietsers
    Eerst en vooral een dankwoord aan Dore Peeters voor het dagelijks verslag. Verder nog veel fietsgenot en goed weer.
    Leonaer Andre hoe komt het dat ge er niet bij bent.
    Hoe zit het met soike kan hij goed volgen.
    Groetjes aan allen van zijn broer.
  13. Jaak Vanhoegaerden:
    Hallo zwemmende pelgrims,

Beetje afzien mag ook hé mannen,na zulke mooie dagen dat jullie al gehad hebben vol zon,is soms een afkoeling welkom,maar niet die striemende regen (ook al meer dan eens meegemaakt),mannen kop omhoog ,samen uit is samen sterk.
    Nog veel moet,houd er het ritme in en maak er nog een mooie week van.
    Groetjes,
    Jaak