Rit 5 - Beaugency - Mairé Bas Montant

Aantal km: 147.61 km

Aantal hoogtemeters: 1038 m

Na een rustige nacht, iedereen rond 21.30 uur in bed, ontwaken met het gekwaak van .een kikker, min of meer een zaligheid. Om 7.45 uur iedereen aan het ontbijt.

Om 8.30 uur nadat Paul de biezen had genomen kwamen de problemen aan de receptie. Blijkbaar moet alles in Frankrijk met een cheque gebeuren. Een bankoverschrijving is voor sommigen een onbekende verhaal. Na wat doorslaande argumenten is alles toch goed gekomen.

Het eerste stuk van onze etappe leidt ons langs het "Château de Chambord" waar we op onze chauffeur tevergeefs op hem wachten, omdat hij alle fototoestellen had opgeeist (moeten wachten op de opening van de U supermarkt was zijn verontschuldiging) - (mon  oeuil). Daardoor ontbreekt ons beeldmateriaal, maar een boek met alle kastelen van de Loire maakt dit goed. Toch bedankt André voor de dagelijkse zorgen.

In gezapig tempo, met twee Congogangers als locomotief bereiken we ons eerste rustpunt in Pontelevoy. De plaatselijke apotheker doet gouden zaken aan de poepzalfjes die er in grote hoeveelheid aangekocht worden.

In het pitoresk dorpje worden een paar kiekjes geschoten.(lezers, geen kippetjes zoals jullie allen ongetwijfeld dachten).

Het eerste gedeelte van het parcours, Loire et Indre, loopt langs kastelen, weidelandee en wijngaarden. Onderweg komen we een geitenboerderij tegen en kruisen we Sinterklaas op zijn fiets. Waar hij naartoe reed is voor ons een raadsel.

In Loches eten we een lekkere spaghetti onder een lantaarnpaal. We stellen vast dat zelfs koolmeesjes evolueren en voor verlichting op hun nest zorgen.

Het laatste gedeelte van de rit verloopt heuvelachtig langs bos en veld en brengt ons in Mairé, Bas Montant waar we in een gezellige Chambre d'Hôte verblijven.

1. Greta en Walter:
    5 juni 2013
    Hé Rode Spurters, schitterende verhalen,met veel sfeer.
    Houden zo!!!
  2. Anouk, Valentijn, Natan en Giel:
    5 juni 2013
    Wauw, jullie hebben al een flink eindje gereden! Vooral ook voor mijne peter een dikke proficiat!
    Het is leuk om elke dag jullie avonturen te lezen, doorspekt met oog voor elk detail (de evolutie van de welbekende koolmees, onze liefste Sinterklaas,...)
    Die heilige man was volgens mij ook gewoon op tocht om te zien hoe het met alle brave kindjes gaat! Of.. misschien wilde hij kijken hoe goed jullie het ervan af brachten om in zijn grote boek te schrijven! "Peter André heeft brokken, maar klaagt niet tegen zijn petekind. Wat een grote man! Hij ziet niet hoe trots ze is op hem, maar haar ogen blinken!"

Doe dat daar nog heel goed! En nog veel plezier!
  3. Dirk dt:
    5 juni 2013
    Dag Dore, fijn te lezen dat alles vlot verloopt. Goeie organisator zeker :-) Enkel zwarte piet (met een zak poepzalf) vergeten uit te nodigen? Hier alles zeer rustig in de straat. Weet dat je opvolging verzekerd is... Ik zag vandaag Elke op fietstraining tijdens de beklimming van de Koxberg/Breembos! Echt. dirk
  4. Leonaer André:
    Hoi Dore en cie ,Ik vrees als je denkt van ,we zijn St-Niclaes
    tegen gekomen ,ja dan vrees ik dat de after velo iets te hevig is
    geweest , of .......een slechte fles????? In vorige editie hebben we
    ook eens een dag allerlei klazen gezien , zelfs de Piet!.
    Groetjes van den Dré.
  5. Verhoeven Jacques:
    6 juni 2013
    Dag François en team, fijne fietsverhalen en alles verloop zoals gewenst, eigenlijk hopen we ook eens op een foto van jou François, fiets maar dapper door ik en Gilberte zullen met Jacqueline wel een kriekske op tijd drinken op jullie gezondheid. Groetjes

Huguette
  6. De bewoners van Langaa 1:
    Aan alle pelgrims
    Voor de moed waarmee jullie trappen een dikke pluim;
    zo te zien zijn jullie kilometervretende benen eerst rood en dan bruin.
    Voor de chauffeur: van harte bedankt;
    zonder jou raakten de magen niet volgetankt.
    Voor de verslaggever: bij de voorbereidingen merkten we al dat je beschikt over een goed brein;
    ook je fantastische verslagen mogen er zijn!
    En dan hebben we ook nog speciaal in gedachten;
    de jongens met ronkende nachten.
    Wij wensen jullie nog zorgeloze trips en veel plezier
    met nu en dan een pintje bier!
    Zonnige groetjes uit Ottenburg
  7. Willem:
    6 juni 2013
    Morgen vrijdag 17 h00 wie ze vrouwtje heeft aardbeien nodig?
  8. Veerle & Benoît:
    6 juni 2013
    Nog 10 dagen voor jullie in Compostella zijn goed bezig mannen.
    Vandaag was het zonnige dag en zondag onweer houd de regenjassen maar klaar. Groetjes voor de hele groep, speciaal voor de liefste peter van de wereld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jarne
  9. Leonaer André:
    Ola! den Torre Vranckx zit ook in het complot , brave kerel ,
    via deze weg doe ik je (en je vrouwke) de beste groetjes ,en voor
    de rest ,laat de mannen maar pedalleren , ze gaan er nie van ster-
    ven hoor ,maar 't is begod geen simpele opgave ,heb er boeken
    van kunnen schrijven.
  10. Chris dausy:
    7 juni 2013
    Hallo mannen, goe bezig!!!! Het ziet er allemaal schitterend uit! Hebben jullie al zalvende dames gevonden om de billen/poepen/ballen in te smeren? Of is dat niet nodig? Ja Doreke, ik krijg zowaar bewondering voor jou, zeker de laatste fotoos want ik dacht dat jij wel in de volgwagen zou zitten om fotootjes te maken. Niet dus!!! Geniet er van, wij genieten intussen van Agnes(vooral Frank dan). Grtjs, Chris