Rit 7 - Saint-Jean-d'Angely - Mérignac

Aantal km: 157.54

Aantal hoogtemeters: 1008

Het ontbijt wordt genuttigd in de catacomben van de abdij, waarna we om 8.30 uur stipt vertrokken richting Mérignac. Daniel zet zich op kop en zal ons voor de rest van de dag op sleeptouw nemen in het juiste ritme. Fantastische prestatie, door allen gewaardeerd. Het parcours is in het eerste gedeelte nog licht glooiend, waardoor bepaalde personages in gedachten blijven.

Daniel heeft ondertussen blijkbaar geprobeerd om zijn sportdirecteur te raadplegen, tevergeefs tot een plasstop soelaas brengt.

Onze eerste stop in Gémozac geeft ons de gelegenheid om onze chauffeur met een paar opdrachten op te zadelen.

Het tweede gedeelte over meer dan 60 km is vrij lang, loopt langs wijngaarden. We hebben met zijn allen een sterk vermoeden dat hier in de buurt Bordeaux wijnen worden gebrouwen. Op een trainingscentrum voor paarden merken we op dat we dringend op de Tiercé moeten spelen, het nummer 15, "The Red Sprinter", die gaat voor winst, inzet 100 €.

Wat verderop staat er iets in de wei wat 90 % gelijkenis vertoont met Soike, geen koerspaard maar een ezel.

Indien er kortelings ergens een gezinsuitbereiding komt, weten we dat het van een ooievaar uit de bordeaustreek komt. Die wordt zeker en vast geboren met een fles bordeauwijn in de hand.

In Blaye,niet alleen gekend voor zijn wijn, willen we de overzetboot niet missen. We komen omstreeks 13.30 uur aan voor de boot van 15.00 uur. Goed op tijd om rustig te eten en ons mentaal voor te bereiden op de kleine oversteek.

Tussen Blaye en Lamarque hebben we rondjes blijven rijden op de boot om de 4 km te overbruggen tussen deze twee aanlegkades.

In Lamarque heeft een van onze atleten het lumineuze idee om zijn linker schoen uit zijn rechter te erkennen, gewoon een andere kleur gebruiken.

Vanaf Lamarque komen we langs grote wijnchâteau's zoals de Paullac en Margaux.

Na een klein dwaalspoor komen we in hotel Kyriad aan rond 17.00 uur

Onze technische assistenten André Guns en Medard hebben voor de zoveelste dag op rij werkloos moeten toekijken. Toch bedanken we hen ook voor het arendsoog dat zij bezitten.

1. Leonaer André:
    7 juni 2013
    Halloo mannekes ,had het wel kunnen denken ,na een nachtje bij
    de paterkes op water en brood ,nu aanbeland in de volle Bordeaux
    wijnen . Bij warm weer morgen ,zou het wel een beetje nagisten
    worden !!, toch maar genieten jongens!,
  2. Jannekejes:
    7 juni 2013
    Heel lief van Lieve dat ze jullie kwam dag zeggen en ik hoorde dat ze ook voor jullie lunch zorgde en zelfs naar de apotheek reed voor ontstekingsremmers voor Dore zijn knie.
    Wij vrouwen ( met 4 ) hebben vanavond van jullie reisverhalen nog eens genoten met 'n goei pint! Hou jullie sterk, de tocht is bijna halfweg.
  3. Emma:
    8 juni 2013
    Hallo allemaal en speciaal mijne Jomme. Alles nog goed met jullie? Ik zou opteren voor een rustdag morgen ter ere van jullie vaderkesdag,maar dat zal niet gaan zeker, geniet dan maar van de trip en zie dat ge op tijd binnen zijt zodat ge nog een goeie pint kunt pakken voor jullie vaderkesdag en toch nog op tijd naar jullie bedstee kunt.Veel groeten nog daar en ik denk aan u ook al ben je ver weg, dag aan allen en geniet nog maar goed, dag
  4. Benny:
    Sterke prestatie mannen!
    Geniet ervan en leuk dat we kunnen volgen vanop het thuisfront.
  5. Lut en Miel:
    8 juni 2013
    Hopelijk was het weer voor de fiets bedevaarders beter dan wat de weerkaarten ons hier toonden, en heeft Saint Medard jullie op zijne feestdag toch wat gespaard, zoniet hebben jullie hem begin van de week te hard uitgedaagd. We wensen jullie nog prettige fietsdagen, zonder mankementen. Groetjes
  6. Ronny Cristens:
    8 juni 2013
    Hallo pa ! Alles nog goed ? Niet te warm op de fiets ? Veel plezier nog en alvast een leuke vaderdag gewenst !!! Groetjes Ronny, Sheila, Yaro en Alessia !