Rit 1 - Rode - Signy-l'Abbaye

1 juni 2013 - Signy-l'Abbaye, Frankrijk

Afgelegde km: 155.33

Aantal hoogtemeters: 1888

Vanmorgen afspraak om 7.45 uur voor de fotosessie, 8.00 vertrek. Tot mijn grote verbazing was iedereen al aanwezig toen ik om 7.40 uur in Rooi aankwam. Het was om zeker op de foto te staan maakte ik me de bedenking. Gewoonlijk is dat aan de meet maar nu was het al aan de start. De publieke belangstelling was massaal alsof er een festival met de Stones werd georganiseerd. Edgard, ook aanwezig hield zich kranig maar de spijt was op zijn gezicht te lezen. Echtgenoten, kinderen, buren en vrienden waren talrijk aanwezig, zelfs vakantiegangers. Allen bedankt voor de steun. De dictator vertrok stipt om 8.00 uur en de andere pelgrims moesten al een eerste gat dichtrijden. In de voormiddag daalde de gevoelstemperatuur en een extra jasje was welkom. Geen probleem, door de adequate hulp van onze chauffeur André. De tocht verliep voorspoedig langs landelijke wegen en prachtige vierkantshoeven.Paul, die wat vroeger vertrok stond ons in Wafercée-Baulet op te wachten door kettingproblemen. "Mijne kleine plateau" weigerde dienst door het zien van de muur die ik op moest rijden, was zijn relaas. Ondanks deze tegenslag beklom hij deze muur nadien zonder verpinken. Na 55 km, in Aiseau-Presles hadden we onze eerste pauze aan een kerkhof ter nagedachtenis van de franse soldaten uit de eerste wereldoorlog. Of de oorlog al gedaan was betwijfelden we omdat geweerschoten knalden in de wijde omgeving. De cake van Agnes werd door iedereen gesmaakt, ook al bleef deze op de maag van den Dré (boad) liggen. ;-) . Na deze pauze werd het langzamerhand warmer en brak de zon door. Een bandprobleem van Daniel kon ons humeur niet verpesten en na een zware beklimming naar de barrage van de Ry de Rome konden we verpozen aan de afdamming en de innerlijke mens versterken. Met de wind in 't gat kwamen we om 16.30 uur behouden aan in Signy l'Abbaye, in Auberge de l'Abbaye. Daarna was het genieten van een drankje en het verzorgd avondmaal bracht onze verbruikte calorieën weer op peil.